Διαφήμιση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ελληνικά τάνκερ στο Ιράν: «Δεν γνωρίζουμε τίποτα για απελευθέρωση»

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Δημοσιεύτηκε

στις



Αιχμηρή επιστολή, που ανατρέπει το κλίμα αισιοδοξίας των τελευταίων εικοσιτετραώρων γύρω από την υπόθεση των δύο υπό ομηρία ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων στο Ιράν, απέστειλαν στην Πανελλήνια Eνωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕNΕΝ) οι συγγενείς των Ελλήνων ναυτικών του «Prudent Warrior». Πρόκειται για το ένα από τα δύο υπό ελληνική σημαία τάνκερ που κατελήφθησαν τον Μάιο από τους Φρουρούς της Επανάστασης στον Περσικό Κόλπο, ως απάντηση στη δέσμευση, ένα μήνα νωρίτερα, από τις ελληνικές αρχές, του ιρανικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιου «Lana» στο αγκυροβόλιο της Καρύστου, κατόπιν αιτήματος των ΗΠΑ.

Την Κυριακή, το πρωτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των Ελλήνων ναυτών ανακοίνωσε με σχετικό δελτίο Τύπου ότι επήλθε συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Ιράν για την αντικατάσταση των πληρωμάτων των δύο πλοίων («Prudent Warrior» και «Delta Poseidon»). Λίγες ώρες αργότερα, με ανάρτησή του στο Twitter, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, που το τελευταίο διάστημα έχει την ευθύνη της διαπραγμάτευσης με την Τεχεράνη, ανακοίνωσε ότι «μετά από μακρά και συστηματική προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης, αναχώρησε ήδη για την Ελλάδα ο Ελληνας ναυτικός του πλοίου “Delta Poseidon”, το οποίο, όπως είναι γνωστό, κρατείται παράνομα στο Ιράν».

Το απόγευμα της Δευτέρας, πάντως, οι συγγενείς των οκτώ Ελλήνων και του Κύπριου ναυτικού που επιβαίνουν στο «Prudent Warrior», αντιδρώντας στις πληροφορίες που είχαν δει μέχρι εκείνη τη στιγμή το φως της δημοσιότητας, εξέδωσαν ανακοίνωση στην οποία ανέφεραν ότι «εμείς, που επικοινωνήσαμε με τους συγγενείς μας, δεν είμαστε σε θέση να επιβεβαιώσουμε οιανδήποτε συμφωνία σχετικά με την απελευθέρωση των πληρωμάτων, ενώ οι συγγενείς μας επισημαίνουν ότι, αν και εφόσον έχει καταρτιστεί κάποια συμφωνία, αυτή έχει γίνει ερήμην τους. Σημειωτέον ότι το υπουργείο Ναυτιλίας, στο οποίο απευθυνθήκαμε, δεν επιβεβαιώνει την ύπαρξη και κατάρτιση συμφωνίας».

Οι οικογένειες των Ελλήνων ναυτικών που επιβαίνουν στο «Prudent Warrior» εκφράζουν τη διαφωνία τους σε μια ενδεχόμενη λύση που θα προβλέπει αντικατάσταση των συγγενών τους με άλλους Ελληνες ναυτικούς: «Οσο και αν μια τέτοια λύση θα μας λύτρωνε, ούτε εμείς ούτε το πλήρωμα του δεξαμενόπλοιου ενδιαφερόμαστε για μια λύση με την οποία θα επερχόταν απλώς αντικατάσταση των ομήρων από άλλους ομήρους».

Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, από το δεύτερο πλοίο που κρατούν οι ιρανικές αρχές, το «Delta Poseidon», ένας Ελληνας ναυτικός έχει αφεθεί ελεύθερος.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την αρχική ενημέρωση, ο ένας Ελληνας και οι δέκα Φιλιππινέζοι ναυτικοί του «Delta Poseidon» πρόκειται να αντικατασταθούν από άλλο πλήρωμα, που θα ταξιδέψει στο Ιράν για τον σκοπό αυτό. «Η προτεινόμενη λύση δεν είναι εφικτή και ρεαλιστική και δεν επιφέρει οριστική και νόμιμη επίλυση του προβλήματος».

Τον τελευταίο περίπου ένα μήνα, τη διαπραγμάτευση με τις αρχές του Ιράν πραγματοποιούν για λογαριασμό της ελληνικής κυβέρνησης και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας στελέχη του Λιμενικού, ενώ προηγουμένως στο λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς του Ιράν είχε μεταβεί και εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών. Παρότι έχει γίνει προσπάθεια να μείνει κρυφό το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων, καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι η Τεχεράνη εγείρει συγκεκριμένες απαιτήσεις για την αποδέσμευση των ελληνόκτητων πλοίων.

Η πρώτη από αυτές αφορά το πλοίο «Lana», που το τελευταίο διάστημα βρίσκεται στο αγκυροβόλιο του Πειραιά. Το ιρανικής προέλευσης πετρέλαιο, που αρχικά κατασχέθηκε από τις ελληνικές αρχές κατόπιν αιτήματος δικαστικής συνδρομής των ΗΠΑ, επεστράφη στις δεξαμενές του «Lana», όπως αξίωνε η Τεχεράνη. Επιπλέον, οι Αρχές του Ιράν φέρεται να ζητούν τη δέσμευση της ελληνικής πλευράς και των Ελλήνων πλοιοκτητών ότι δεν θα κινήσουν διαδικασίες για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων αναφορικά με την πολύμηνη δέσμευση των δύο δεξαμενοπλοίων τους.

Το πιο ακανθώδες ζήτημα της διαπραγμάτευσης, ωστόσο, είναι το αίτημα που, σύμφωνα με ορισμένες πηγές ενημέρωσης, έχει διατυπώσει η πλευρά του Ιράν, περί χαλάρωσης του εμπάργκο στο ιρανικό πετρέλαιο από την Ελλάδα. Το «Lana», πάντως, είναι πλήρως αξιόπλοο, καθώς έχουν αποκατασταθεί οι μηχανικές βλάβες, ενώ έχει εξασφαλίσει και όλα τα απαραίτητα έγγραφα αξιοπλοΐας και το πλήρωμά του –στην πλειονότητά τους Ρώσοι ναυτικοί– έχει αντικατασταθεί εδώ και περίπου ένα μήνα.

Ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι η κατ’ αρχήν συμφωνία Ελλάδας – Ιράν προβλέπει ότι η άδεια απόπλου θα δοθεί στο «Lana» μόνον όταν απελευθερωθούν τα δύο ελληνικά τάνκερ, με την Τεχεράνη πάντως, σύμφωνα με πηγές από τις ελληνικές υπηρεσίες, να εκφράζει ανησυχία για το ενδεχόμενο ενός αμερικανικού ρεσάλτο στο ιρανικό δεξαμενόπλοιο μόλις αυτό βρεθεί να πλέει σε διεθνή ύδατα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΣΧΟΛΙΑ

Το Daynight.gr σέβεται απόλυτα το δικαίωμα σας στην ελεύθερη γνώμη στο πλαίσιο πάντα ενός κόσμιου διαλόγου. Τα σχόλια που ακολουθούν εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον αναγνώστη/ρια και το Daynight.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια.

[gs-fb-comments]
Exit mobile version