ΚΡΉΤΗ
Κρήτη: Ανησυχία για τις ελλείψεις σε εξειδικευμένους εργαζόμενους στον τουρισμό
Σε εξειδικευμένες εργασίες εστιάζονται οι περισσότερες ελλείψεις εργατικών χεριών στον τουρισμό, με την Κρήτη να είναι ανάμεσα στις πέντε τουριστικές περιφέρειες της χώρας με το μεγαλύτερο πρόβλημα, μαζί με τις περιφέρειες Αττικής, Νοτίου Αιγαίου, Κεντρικής Μακεδονίας και Ιονίων Νησιών.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα της Πανελλήνιας Έρευνας Ξενοδόχων. Στο μεταξύ, έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κατέδειξε ότι πέρυσι στα ελληνικά ξενοδοχεία, μία στις 5 θέσεις εργασίας παρέμεινε κενή και μόλις δύο μήνες πριν αρχίσει η νέα τουριστική περίοδος, η αγωνία των εμπλεκόμενων φορέων έχει χτυπήσει “κόκκινο”, με τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης, να προχωράει στην πρώτη διαδικτυακή ευρωπαϊκή Ημέρα Καριέρας Τουρισμού, Work in Greece – Fiλoξeniα, μέσω του Εθνικού Γραφείου Συντονισμού EURES, για να συμβάλλει στην επίλυση του προβλήματος.
“Όλα τα μηνύματα που λαμβάνουμε από την αγορά είναι ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη για προσωπικό. Η στελέχωση των επιχειρήσεων ξεκινάει ολοένα και πιο νωρίς καθώς η σεζόν έχει μεγαλώσει και σε κάποιες περιοχές φτάνει ακόμα και τους επτά μήνες. Ο αριθμός των επισκεπτών επίσης αυξάνεται. Λείπουν όμως οι εργαζόμενοι με εξειδίκευση και εμπειρία”, λέει στην Καθημερινή ο διοικητής της ΔΥΠΑ, Σπύρος Πρωτοψάλτης. Οπως συμπληρώνει, απουσιάζει και η αποτελεσματική διασύνδεση επιχειρήσεων και εργαζομένων, αφού στην υπηρεσία απασχόλησης δεν κοινοποιούνται όλα τα κενά ανά περιοχή και επιχείρηση.
Η πρώτη διοργάνωση της ΔΥΠΑ
Σε αυτήν την πρώτη διοργάνωση της ΔΥΠΑ όπου απευθύνθηκε πρόσκληση ενδιαφέροντος σε εργαζόμενους από όλη την Ευρώπη, συμμετείχαν 200 επιχειρήσεις με πάνω από 1.300 προσφερόμενες θέσεις εργασίας. Στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο της διοργάνωσης περισσότεροι από 1.000 ενδιαφερόμενοι, από διάφορες χώρες όπως Ισπανία, Γαλλία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Δανία και Ολλανδία κατέθεσαν βιογραφικό.
Πραγματοποιήθηκαν επί τόπου διαδικτυακές συνεντεύξεις με μορφή chat και face to face. Η μεγαλύτερη ζήτηση υπήρξε στις εξής θέσεις: υποδοχή, child care (φροντίδα παιδιού), μάγειρες- σεφ, ναυαγοσώστες, εξυπηρέτηση πελατών, night auditor (βραδινή βάρδια ρεσεψιόν), guest relations manager (διευθυντής εξυπηρέτησης πελατών) σημειώνει ο κ. Πρωτοψάλτης.
Η ΔΥΠΑ σχεδιάζει κι άλλες ευρωπαϊκές διαδικτυακές ημέρες τουρισμού – θα ανακοινωθούν άμεσα- ενώ στις 30/3 η υπηρεσία θα διοργανώσει στο ΣΕΦ μια μεγάλη εκδήλωση όπου θα συμμετέχουν εκατοντάδες επιχειρήσεις του κλάδου.
Έρχεται άλλη μια δύσκολη χρονιά
Το neakriti.gr είχε πρόσφατα καταγράψει την αγωνία του προέδρου του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Ηρακλείου Νίκου Κοκολάκη, που τόνισε ότι από τις αιτήσεις επαναπρόσληψης που υπογράφουν οι εποχικοί εργαζόμενοι, μόλις ένα 30% αφορά σε νέους εργαζόμενους και το υπόλοιπο 70% αφορά στους παλιούς εργαζόμενους. “Οι νέοι στρέφονται σε άλλους κλάδους. Που μπορεί να έχουν λιγότερα χρήματα, αλλά σίγουρα εκεί επικρατούν καλύτερες συνθήκες εργασίας”, σύμφωνα με τον Νίκο Κοκολάκη, που πρόσθεσε ότι δεν είναι λίγοι και οι εργαζόμενοι εκείνοι, οι οποίοι αναγκάζονται να φύγουν στο εξωτερικό όπου και βρίσκουν πολύ μεγαλύτερες απολαβές και εξόχως καλύτερες εργασιακές συνθήκες.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον Επισιτισμό και Τουρισμό Γιώργος Χότζογλου, που προ ημερών βρέθηκε στην περιοχή της Μεσαράς και μίλησε σε σχετική εκδήλωση, έδωσε τώρα στη δημοσιότητα νέα στοιχεία που δείχνουν 34% λιγότερους εργαζόμενους σε σχέση με πέρυσι οπότε έμειναν ακάλυπτες 53.229 θέσεις.
Σύμφωνα με τον ίδιο: “Η διαδικασία επαναπρόσληψης των εποχικών εργαζομένων προβλέπεται και από την ελληνική νομοθεσία με νόμο του 1982 αλλά και από την σύμβαση εργασίας που είναι ενεργή και έχει κηρυχθεί υποχρεωτική. Η διαδικασία ξεκινάει στις 3 Ιανουαρίου και ολοκληρώνεται στις 30 Ιανουαρίου. Οι ενδιαφερόμενοι απευθύνονται στο οικείο πρωτοβάθμιο σωματείο τους, είτε αυτό είναι επιχειρησιακό είτε είναι κλαδικό, και συμπληρώνουν την αίτηση επαναπρόσληψης. Σύμφωνα με τα πανελλαδικά στοιχεία οι αιτήσεις είναι 34% λιγότερες από πέρυσι. Οι κενές θέσεις δηλαδή, αναμένεται να φτάσουν τουλάχιστον τις 60.000 και αν δεν μπουν αρκετοί “φρέσκοι” εργαζόμενοι στον χώρο, μπορεί να αγγίξουν ακόμα και τις 65.000 παρά την μισθολογική αύξηση 5% βάσει της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (έχει προηγηθεί και αύξηση 5,5% το 2023),.
Οι κενές θέσεις αναμένεται να φτάσουν φέτος τουλάχιστον τις 60.000 και αν δεν μπουν αρκετοί φρέσκοι εργαζόμενοι στον χώρο, μπορεί να αγγίξουν ακόμα και τις 65.000”.
Σύμφωνα με τον κ. Χότζογλου βασική αιτία “αιμορραγίας” εργαζομένων είναι το μόλις τρίμηνης διάρκειας επίδομα ανεργίας για τους εποχικούς, όταν ο μέσος μισθός είναι στα 1.200 ευρώ. Πώς θα καλυφθούν οι υπόλοιποι 6 μήνες; Kαι 6 μήνες είναι στην καλύτερη των περιπτώσεων, αν ο εργαζόμενος δουλεύει για παράδειγμα σε Κρήτη ή Ρόδο. Εξίσου βασικό πρόβλημα είναι η μεγάλη εντατικοποίηση, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις οι υπάλληλοι χρειάζεται να εργασθούν ακόμα και 14 ώρες την ημέρα.
Ενας σερβιτόρος ανά 55 πελάτες
Επίσης, η μετάκληση εργατών από τρίτες χώρες, πρωτοβουλία που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά πέρυσι, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα σύμφωνα με τον κ. Χότζογλου και έτσι στα ξενοδοχεία παραμένουν μεγάλα κενά στις θέσεις των σεφ, σε καμαριέρες και γκρουμ.
“Το αποτέλεσμα είναι να μειώνεται η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος ενώ σημειώνονται φαινόμενα κακού ανταγωνισμού ανάμεσα στις επιχειρήσεις. Oπως περιγράφει ο ίδιος: Στις επισκέψεις που κάναμε πέρυσι ως Ομοσπονδία, είδαμε σε μεγάλο πεντάστερο ξενοδοχείο έξω από το Ηράκλειο της Κρήτης, στη διάρκεια του δείπνου να αντιστοιχεί ένας σερβιτόρος ανά 55 πελάτες. Την ίδια ώρα, σε μεγάλους τουριστικούς προορισμούς δινόταν κυριολεκτικά μάχη για έναν εργαζόμενο”…
Προβληματισμός σε ΠΟΕΣΕ και ΣΕΤΕ
Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Μαρινάκο, Αντιπρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων, το πρόβλημα εστιάζεται στις πέντε πιο τουριστικές περιφέρειες της χώρας: Αττική, Νότιο Αιγαίο, Κρήτη, Κεντρική Μακεδονία και Ιόνια Νησιά.
Προβληματισμό εξέφρασε μιλώντας στην Καθημερινή και ο Γιώργος Καββαθάς, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών & Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) και της ΓΣΕΒΕΕ. Φέτος υπάρχει πιο αυξημένη ζήτηση για εργαζόμενους αλλά συνεχίζουν να μας λείπουν αυτοί που έχουν γνώσεις και εμπειρία. Οι συγκεκριμένοι συχνά δεν λαμβάνουν τους επιθυμητούς μισθούς. Καθώς πάντως στην εστίαση οι εργαζόμενοι αλλάζουν πιο συχνά πόστα και εργοδότες, υπάρχουν περιθώρια μέχρι να ανοίξει πλήρως η σεζόν να βελτιωθεί η εικόνα.
Ο κ. Καββαθάς κάνει επίσης λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό ανάμεσα στις επιχειρήσεις αναφέροντας πως επιχειρηματίες στη Νότια Ελλάδα προσπαθούν να προσελκύσουν εργαζόμενους από τη Βόρεια Ελλάδα δημιουργώντας προβλήματα στην αγορά.
Το κομμάτι των εργαζομένων που αποχώρησε από τον κλάδο κατά τη διάρκεια της πανδημίας όχι απλώς δεν αναπληρώθηκε, αλλά αυξάνεται κάθε χρόνο. Και αυτό είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα, όχι μόνο ελληνικό.
Οσο πλησιάζουμε στη σεζόν, όλες οι κλαδικές ενώσεις μας μιλούν για έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού μας λέει και ο Αλέξανδρος Θάνος, εντεταλμένος σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).
Ο ίδιος σημειώνει πως το κομμάτι των εργαζομένων που αποχώρησε από τον κλάδο κατά τη διάρκεια της πανδημίας όχι απλώς δεν αναπληρώθηκε, αλλά αυξάνεται κάθε χρόνο. Και αυτό είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα, όχι μόνο ελληνικό. Πρέπει να δοθεί βαρύτητα στην εκπαίδευση και κίνητρα στους εποχικούς εργαζόμενους.
Οι λύσεις που θα δοθούν από την Πολιτεία πρέπει να είναι λειτουργικές. Η πρόταση για τους μετακλητούς φάνηκε ότι δεν απέδωσε πέρυσι. Έχει πολλά στάδια γραφειοκρατίας και εμπλέκει πολλά υπουργεία. Πρέπει να δοθεί βαρύτητα στην εκπαίδευση και κίνητρα στους εποχικούς εργαζόμενους. Ένα παράδειγμα είναι και η επιμήκυνση του επιδόματος ανεργίας, μέχρι να αντιμετωπίσουμε την εποχικότητα, η οποία χαρακτηρίζει όχι μόνο τον τουρισμό, αλλά κι άλλους σημαντικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας.
Πηγή: neakriti
ΣΧΟΛΙΑ
Το Daynight.gr σέβεται απόλυτα το δικαίωμα σας στην ελεύθερη γνώμη στο πλαίσιο πάντα ενός κόσμιου διαλόγου. Τα σχόλια που ακολουθούν εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον αναγνώστη/ρια και το Daynight.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια.